Tilbudsprisen her gjelder i forlagets nettbutikk.
169,00 kr 349,00 kr
Last ned omslag: ⥥
Aage Hauken
DISIPPELEN SOM JESUS ELSKET | Hvem skrev Johannesevangeliet?
«svært lærerik og vel verdt å bruke tid på. Alt i alt er dette derfor en bok som gir mye leseglede.»
Knut Kåre Kirkholm (redaktør av Fast grunn), foross.no
Les anmeldelsen her
«[Aage Hauken] leter både i historien, litteraturen, geografien og politikken i Judea, Samaria og Galilea på Jesu tid og de påfølgende hundreårene. Han skriver innsiktsfullt og engasjert, lett forståelig og dyptpløyende. Boka er en fin og tankevekkende gjennomgang av Johannesevangeliet og dets innhold.»
Bård Hauge, Dagen
Aage Hauken tar leseren med på en spennende leting etter hvem forfatteren av evangeliet er. Han finner overraskende svar i Jerusalem; forfatterens tempel-tilknytning som ung gir dypere forståelse av kristen tro og evangeliets særpreg. I kapittelet «Kjærlighetsmystikk» kjenner vi draget av det som må ha løftet forfatteren til å skape det mesterstykket evangeliet er – ikke bare åndelig – det regnes blant den fremste litteratur vi har.
Aage hauken er klassisk filolog og teolog, ved siden av å være organist og komponist. Han har en spennende penn og utgitt bøker i ulike sjangre, fra kriminalromaner og reiseguider til bøker innen antikke- og bibelteologiske disipliner.
Svaret på hvem disippelen (egentlig) var, overrasker og beriker.
– Så … hvem var han?
Ok, først av alt står vi overfor et evangelium som hevder å skrive seg fra et øyenvitne, altså en øyenvitneberetning, noe de andre ikke er, slik Lukas understreker det i sitt forord.
Historiske detaljer – kronologiske, geografiske, persongalleriet – bekrefter en slik påstand. Dernest er utvalget av episoder begrenset i omfang, de konsentrerer seg stort sett om tempelkulten i Jerusalem.
Og her er vi straks på sporet av hvem denne forfatteren er!
Han omtaler seg selv som «disippelen som Jesus elsket» eller «den andre disippelen». I seg selv er dette ikke en identifisering. Men konsentrasjonen om Jerusalems tempel og den kristne omtolkning som evangelisten gir kulten der, antyder at forfatteren har en identitet knyttet til dette.
Johannes skriver i tiden før og etter tempelets ødeleggelse. Hans teologiske dybde i foretaket bekrefter hans identitet og gjør de andre evangelistene til noe nær journalister. Ingen maktet dette slik som Johannes, og ettertiden ga ham ærestittelen «teologen».
Bla i boken nedenfor, last eventuelt ned utdraget her (pdf)
• Utgivelsesdato: 09.11.2023
• ISBN 978-82-92922-89-7
• Språk: Bokmål
• Innbinding: Heftet med klaffer
• Format: 140x220mm (A5+)
• Sidetall: 180
«[Aage Hauken] leter både i historien, litteraturen, geografien og politikken i Judea, Samaria og Galilea på Jesu tid og de påfølgende hundreårene. Han skriver innsiktsfullt og engasjert, lett forståelig og dyptpløyende. Boka er en fin og tankevekkende gjennomgang av Johannesevangeliet og dets innhold.»
Bård Hauge, Dagen
Aage Hauken (f. 1947) er klassisk filolog og teolog, ved siden av å være organist og komponist. Han har utgitt en rekke bøker, både innen antikke og bibelteologiske disipliner, reiseskildringer og -guider (Roma, Hellas, Egypt) og endatil skjønnlitteratur (kriminalromaner med en pater som hovedkarakter). Hauken har undervist ved det pavelige universitet Angelicum i Roma og ved det teologiske fakultet ved universitetet i Oslo. Hans doktoravhandling er et tverrfaglig arbeide om Det nye testamente og klassisk religiøs kultur. Hauken er katolsk prest og har tilhørt Dominikanerordenen siden 1969. Ble tildelt statsstipend i 2005.
249,00 kr 349,00 kr
Raymond Lillevik
Bibelen på slakk line | Bibelforskningen og kirkens forkynnelse – er et balansert samspill fortsatt mulig?
«[boken] har så mange spennende innfallsvinkler at den fortjener å bli lest og diskutert»
Erling Rimehaug, Vårt Land
«Bibelen på slakk line er en bok som gir (mye) mat for tanken … stimulerende og viktig» Knut Kåre Kirkholm, foross.no. Les anmeldelsen her
«Fører en historisk-kritisk lesning av Bibelen til en devaluering av de bibelske skrifter som myndige ord fra Gud til kirken og verden. Raymond Lillevik undersøker premissene for moderne og postmoderne bibellesning og bibeloppløsende etikk. En viktig bok om bibelbruk og bibelforståelse i dag, som bringer en ny, helhetlig tenkning til torgs»
Torleif Elgvin, professor i bibelfag og jødiske studier, NLA Høgskolen
«Samme natt Jesus ble arrestert, ba han ifølge Johannesevangeliet Gud passe på disiplene med disse ordene: «Hellige dem i sannheten, ditt ord er sannhet.»[1]
I tradisjonell kristendom har «ditt ord» vært knyttet til Bibelen, og i Norge har det i mange kirker vært vanlig for prester og pastorer å starte sin søndagspreken med bønnen: «Hellige Gud, hellige oss i sannheten. Ditt ord er sannhet.» Ordene er altså blitt knyttet til lesingen av bibeltekster og forkynnelsen.
Slik introduserer forfatteren sin bok om bibelsyn, der han går inn i debatten om hvordan Bibelen bør tolkes. Raymond Lillevik har en henologisk (helhetlig) tilnærming i dette, der Kristi to naturer også avspeiles i Bibelens ‘himmel og jord’ – det ufeilbarlige og feilbarlige bokstavelige innhold, om hvordan Gud fornedrer seg også i Skriften, dens tilblivelse og fremtoning.
Dette betyr i følge forfatteren at Bibelen ikke er en såkalt forhandlingspartner slik Åsta Dokka uttrykker det:
«Sjansene er store for at det er lite man kan si til en prest som kan vippe henne teologisk av pinnen. Hun har alt tenkt tanken selv.
Vi er kanskje ikke så flinke til å formidle det til omverdenen, men majoriteten av prester i Norge er opplyste mennesker som har vært gjennom en akademisk og eksistensiell lutring som preger både troen og forkynnelsen. Derfor føler vi oss som autonome religiøse subjekter. Vår forstand eller vilje er ikke underlagt noen jordisk religiøs autoritet: både kirkeledere, tradisjonen, dogmatikken og bibelordet oppleves som størrelser vi kan forhandle med.»[2]
Sentralt i boken er teologen Hamann, og både apofatisk og katafatisk bibellesning holdes frem i denne nye tilnærmingen til Bibelens kompleksitet.
Boken er en fagbok, men alle lesere med interesse for teologi vil ha stort utbytte av å lese den.
[1] Joh.17.17, Bibelen 2011.
[2] Åsta Dokka, «Liberal teologi,» hva nå? Troen starter et sted der argumentene kommer til kort og noe annet begynner,» i Minerva 2 2016, 19-23; 19. Dokkas artikkeltittel bruker ikke liberal teologi i en teknisk eller historisk forstand, men tilsynelatende den mer allmenne hentydningen av religiøs fleksibilitet og frigjøring fra religiøs tro eller praksis.
• Utgivelsesdato: 20.03.2020
• ISBN 978-82-92922-61-3
• Språk: Bokmål
• Innbinding: Heftet
• Sidetall: 350
«[boken] har så mange spennende innfallsvinkler at den fortjener å bli lest og diskutert»
Erling Rimehaug, Vårt Land
«bokas anliggende er viktig og den fortjener mange lesere.»
Bård Hauge, Dagen
Forfatter-bio kommer
99,00 kr 349,00 kr
Bent-Inge Misje
HVOR BLE DU AV, MITT BARN? | Om kirkens behandling av dødfødte
«Det er helt på sin plass at Den norske kirke nå gjør opp for sine tidligere feil ved å gjennomføre symbolske gravferder.»
Vårt Land på lederplass (om boken)
Hvor ble det av mitt barn? Mange foreldre til dødfødte har stilt seg spørsmålet. En mor stilte det til en kirkeverge tidlig på 2000-tallet. Men det var ikke tillatt dengang å påvise hvor hennes dødfødte barn var gravlagt.
I denne boken kommer en rekke foreldre til orde med sin historie – om opplevelsen før, under og etter fødselen av et dødfødt barn.
Behandlingen av dødfødte, helt fra da de første kristne kirkegårder ble etablert i landet og til nyere tid med ansvaret lagt til helseforetakene, er en historie med rystende trekk.
«Sterkt om dødfødte barn»
Johannes Kleppa, Dagen
Tidligere var det vanlig med hjemmefødsel, og et dødfødt barn ble gravlagt i kisten til en avdød voksen. Da sykehusene overtok ansvaret for fødsler, videreførte man langt på vei denne praksisen, men anonymisert.
I Hvor ble du av, mitt barn? lar forfatter Bent-Inge Misje en rekke foreldre til dødfødte komme til orde. De beretter om sine opplevelser før, under og etter fødselen, om sorgprosess uten et sted å minnes sitt barn og en, for noen, gnagende usikkerhet; dødfødte kunne på sykehusene bli håndtert på samme måte som aborterte fostre.
Forfatteren undersøker og berører en rekke spørsmål:
– Hvordan har kirkens syn på dødfødte og barn som døde uten å bli døpt, endret seg over tid?
– Hvilket syn har samfunnet hatt på dødfødte?
– Hvilke forskjeller finner vi i mors og fars opplevelse ved dødfødsel?
– Hvordan skal kirken forholde seg til at det nå tilbys gravferd også etter provosert abort?
Forfatter Bent-Inge Misje mottok Olavsstipendet for sitt arbeid med disse spørsmålene.• Utgivelsesdato: 30.09.2021
• ISBN 978-82-92922-75-0
• Språk: Bokmål
• Innbinding: Storpocket
• Sidetall: 200
Bent-Inge Misje (1964) er prest i Den norske kirke og er bosatt i Kristiansand. Han har vært menighetsprest i Alta og Tvedestrand og arbeider nå som prest i Forsvaret. I 2008 mottok Misje Olavstipendet for å undersøke kirkens behandling av dødfødte i Norge. Boken er en forlengelse av dette arbeidet..
Vis all bokinfo
Hovdelien | Kristiansen (red.)
99,00 kr 178,00 kr
Hovdelien | Kristiansen (red.)
Benedikt XVI • Troens og tankens forsvarer | Perspektiver på Joseph Ratzingers teologi
På en klar og lettfattelig måte formidles her sentrale perspektiver på pave Benedikt XVI (2005–2013) / Joseph Ratzingers omfattende teologiske verk. De ulike bidragene er skrevet av fagpersoner som har arbeidet inngående med tematikken.
Ratzinger var sentral i det forrige århundrets fornyelse av katolsk tenkning, ikke minst gjennom sitt arbeid som peritus – teologisk spesialist – for biskopene ved Det annet Vatikankonsil. Her fikk han særlig innflytelse på konstitusjonen om åpenbaringen, Dei Verbum. Mange av dem som så konsilet mer som et oppbrudd enn som kontinuitet med den kirkelige tradisjonen, har i ettertid blitt skuffet over den progressive Ratzinger da han kom i kirkelig posisjon. Men hans hensikt har hele tiden vært å ajourføre troen for verden nettopp ved å fremstille den i hele dens fylde, gjennom en kreativ anknytning til kirkefedrenes og middelalderteologenes kristosentriske skrifttolkning og liturgiske teologi – stadig sammenholdt med en åpenhet for nyere filosofi. Dette knytter seg til hans blikk for den naturlige og gudgitte sammenhengen mellom tro og fornuft.
• Utgivelsesdato: 19.02.2010
• ISBN 978-82-92922-17-0
• Språk: Bokmål
• Innbinding: Innbundet
• Sidetall: 178
Olav Hovdelien er førstelektor ved Høgskolen i Oslo. Han har tidligere redigert Fra Dante til Umberto Eco. 18 tekster om teologi og litteratur (2007), sammen med Ståle Johannes Kristiansen.
Ståle Johannes Kristiansen er Ph.D-kandidat ved Universitetet i Bergen. Han har tidligere vært medredaktør for Moderne teologi. Tradisjon og nytenkning hos det 20. århundrets teologer (2008).
Dom Elias Carr, Can.Reg. er tilknyttet Stift Klosterneuburg i Østerrike, og arbeider med en doktoravhandling om teologisk antropologi ved Pontificia Università Gregoriana i Roma.
Gösta Hallonsten er professor i systematisk teologi ved Lunds Universitet i Sverige. Han var medlem av Den katolske kirkes internasjonale teologkommisjon fra 1992-2002.
Fr. Aidan Nichols, O.P. er tilknyttet dominikanerordenens hus i Cambridge, England: Blackfriars Cambridge. Han er medlem av det teologiske fakultet ved Cambridge University.
Maria Junttila Sammut er stipendiat ved Det teologiske Menighetsfakultet i Oslo, hvor hun arbeider med en doktoravhandling om Joseph Ratzingers historieteologi.
Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta info om nye utgivelser og gode tilbud.
© 2025 Efrem forlag.
Organisasjonsnummer: NO 919 574 089 MVA
Drevet av Shopify
Motta vårt nyhetsbrev!
Følg med på nyheter og gode tilbud fra Efrem forlag.