Årets titler, fjorårets samt andre aktuelle utgivelser
369,00 kr
Silvio Pellico
MINE FENGSLER | ‘Skjønnlitterær’ selvbiografi
Fra forordet til Kjell Arild Pollestad: «… og jeg husker at da jeg lukket boken, satt jeg igjen med den tanken at det er ingen liten ting å være menneske på jorden. En slik tanke har til alle tider vært en av litteraturens vakreste bivirkninger.»
Silvio Pellicos Mine Fengsler er en av Italias store klassiskere. Selvbiografien har et tydelig skjønnlitterært, episk preg. Berømt dog for den historiske konteksten og forfatterens eksistensielle refleksjoner. Torgeir Bygstad, som har oversatt boken til norsk (fra italiensk), beskriver den slik:
«… og jeg kan røpe: Mine fengsler blir bare bedre og bedre jo lenger ut man kommer. Oppholdet i Venezia er utrolig, og årene i Spielbergfengselet er dypt gripende. Her er portretter av mennesker og skjebner, samt åndelig visdom, som rører meg til tårer.»
«I den berømte boken Le mie prigioni (1832) skildrer han [Pellico] sine lidelser i østerriksk fangenskap.» Store norske leksikon
Utgitt 2. januar 2024.
Den historiske konteksten er Italias samling, en av de viktigste begivenhetene i europeisk historie på 1800-tallet. De nord-italienske områdene Lombardia og Veneto hadde Østerrike innlemmet i sitt imperium, og landet motarbeidet frihetsbestrebelsene med alle midler.
Silvio Pellico, da redaktør for det liberale tidsskriftet Il Conciliatore ble arrestert i Milano den 13. oktober 1820, uten å ha begått noen annen forbrytelse enn å arbeide for et fritt og selvstendig Italia. I 1822 ble han dømt til døden i Venezia, men etter keiserlig benådning ble dødsdommen omgjort til femten års carcere duro - «hardt fengsel» – senere forkortet til ti år.
Det meste av straffen sonet Pellico i fortet Spielberg i Mähren, som den gang tilhørte det østerrikske keiserdømmet og som i dag er en del av republikken Tsjekkia.
• Utgivelsesdato: 1. januar 2024
• ISBN 978-82-92922-87-3
• Språk: Bokmål
• Innbinding: Innbundet
• Sidetall: 340
txt
Silvio Pellico ble født i den vesle byen Saluzzo i Piemonte i 1789.
Nest etter Mine fengsler er Pellicos mest berømt verker tragedien Francesca da Rimini (1815) og det moralfilosofiske verket Dei doveri degli uomini ("Om menneskenes plikter", 1834). Han har også komponert to bind med dikt (Poesie inedite, 1837).
Noen andre verker av Pellico er:
– Eufemio da Messina (Tragedie, 1820)
– Ester d'Engaddi (Tragedie, 1831)
– Iginia d'Asti (Tragedie, 1831)
– Gismonda da Mendrisio (Tragedie, 1832)
– Erodiade (Tragedie, 1832)
– Leoniero da Dertona (Tragedie, 1834)
– Tommaso Moro (Tragedie, 1834)
299,00 kr 349,00 kr
Last ned omslag: ⥥
Aage Hauken
DISIPPELEN SOM JESUS ELSKET | Hvem skrev Johannesevangeliet?
«svært lærerik og vel verdt å bruke tid på. Alt i alt er dette derfor en bok som gir mye leseglede.»
Knut Kåre Kirkholm (redaktør av Fast grunn), foross.no
Les anmeldelsen her
«[Aage Hauken] leter både i historien, litteraturen, geografien og politikken i Judea, Samaria og Galilea på Jesu tid og de påfølgende hundreårene. Han skriver innsiktsfullt og engasjert, lett forståelig og dyptpløyende. Boka er en fin og tankevekkende gjennomgang av Johannesevangeliet og dets innhold.»
Bård Hauge, Dagen
Aage Hauken tar leseren med på en spennende leting etter hvem forfatteren av evangeliet er. Han finner overraskende svar i Jerusalem; forfatterens tempel-tilknytning som ung gir dypere forståelse av kristen tro og evangeliets særpreg. I kapittelet «Kjærlighetsmystikk» kjenner vi draget av det som må ha løftet forfatteren til å skape det mesterstykket evangeliet er – ikke bare åndelig – det regnes blant den fremste litteratur vi har.
Aage hauken er klassisk filolog og teolog, ved siden av å være organist og komponist. Han har en spennende penn og utgitt bøker i ulike sjangre, fra kriminalromaner og reiseguider til bøker innen antikke- og bibelteologiske disipliner.
Svaret på hvem disippelen (egentlig) var, overrasker og beriker.
– Så … hvem var han?
Ok, først av alt står vi overfor et evangelium som hevder å skrive seg fra et øyenvitne, altså en øyenvitneberetning, noe de andre ikke er, slik Lukas understreker det i sitt forord.
Historiske detaljer – kronologiske, geografiske, persongalleriet – bekrefter en slik påstand. Dernest er utvalget av episoder begrenset i omfang, de konsentrerer seg stort sett om tempelkulten i Jerusalem.
Og her er vi straks på sporet av hvem denne forfatteren er!
Han omtaler seg selv som «disippelen som Jesus elsket» eller «den andre disippelen». I seg selv er dette ikke en identifisering. Men konsentrasjonen om Jerusalems tempel og den kristne omtolkning som evangelisten gir kulten der, antyder at forfatteren har en identitet knyttet til dette.
Johannes skriver i tiden før og etter tempelets ødeleggelse. Hans teologiske dybde i foretaket bekrefter hans identitet og gjør de andre evangelistene til noe nær journalister. Ingen maktet dette slik som Johannes, og ettertiden ga ham ærestittelen «teologen».
Les utdrag her (pdf)
• Utgivelsesdato: 09.11.2023
• ISBN 978-82-92922-89-7
• Språk: Bokmål
• Innbinding: Heftet med klaffer
• Format: 140x220mm (A5+)
• Sidetall: 180
«[Aage Hauken] leter både i historien, litteraturen, geografien og politikken i Judea, Samaria og Galilea på Jesu tid og de påfølgende hundreårene. Han skriver innsiktsfullt og engasjert, lett forståelig og dyptpløyende. Boka er en fin og tankevekkende gjennomgang av Johannesevangeliet og dets innhold.»
Bård Hauge, Dagen
Aage Hauken (f. 1947) er klassisk filolog og teolog, ved siden av å være organist og komponist. Han har utgitt en rekke bøker innen antikke og bibelteologiske disipliner, og har undervist ved det pavelige universitet Angelicum i Roma og ved det teologiske fakultet ved universitetet i Oslo. Hans doktoravhandling er et tverrfaglig arbeide om Det nye testamente og klassisk religiøs kultur. Hauken er katolsk prest og har tilhørt Dominikanerordenen siden 1969. Ble tildelt statsstipend i 2005. Publiserer også skjønnlitteratur. Mange arbeider er lagt ut på aage-hauken.com.
99,00 kr 329,00 kr
Arnfinn Haram
NEWMANNS USYNLEGE VERD | Essay
Om englars nærvær og eit autentisk verdsbilete!
Med innledning av Paul Otto Brunstad og Ståle Johannes Kristiansen.
I Newmans usynlege verd legg Arnfinn Haram fram, med attenhundretals-teologen John Henry Newman som kjelde, eit autentisk kristent verdsbilete i dialog og konfrontasjon med dominerande tankegangar i samtida, no som då.
Og kva er det vesentlege når vi snakkar om «den usynlege verda»? Er uttrykket «den usynlege verda» i Newmans teo- logi meint å skildre noko som (berre) kjem i tillegg til den synlege røyndomen? Eller blandar «den usynlege verda» seg med eller inn i den synlege?
Er den usynlege berre usynleg? Er den synlege berre synleg?
Sjølv om samtida endrar seg raskt – då Newman levde, ein gryande industriell revolusjon, stadig akselererande – endrar ikkje det på tilhøvet mellom den usynlege og synlege verda. Haram kallar vår tid «ein modernitet i krise», noko som gjer det naudsynt å vinna ny von til heile røyndomen.
•
Paul Otto brunstad og Ståle Johannes Kristiansen har gitt boka ei fyldig innleiing: «Haram lyfter fram ei forkyn- ning som er nesten gløymd i vår tid: at også englane er meir verkelege ved at dei er usynlege – dei ser oss, betraktar oss
og vernar oss. Haram har faktisk dedisert avhandlinga til sin eigen verneengel! Både for Newman og Haram er engleteo- logien meir enn teoriar. Her kjem vi tett på eit anna samband som stikk djupt i Harams personlege lesing av Newman: relasjonen mellom englar, det usynlege og venskap.»
• Utgivelsesdato: 24. juni 2022
• ISBN 978-82-92922-62-0
• Originaltittel: Newman's Invisible World. A study Dased on The Parochial and Plain Sermons
• Oversetter: Ottar Mikael Myrseth
• Språk: Nynorsk
• Innbinding: Heftet
• Sidetall: 160
Arnfinn Haram (1948-2012) var katolsk prest og dominikanerbror tilknytt St. Dominikus kloster i Oslo. Han var prest i Den norske kyrkja før han konverterte og vart ein aktiv samfunnsdebattant, respektert skribent og forfattar med utgjevingar av både poesi og prosa.
John Henry Newman (1801-1890) var engelsk teolog og poet, fødd i London. Han var lenge anglikansk prest, og sidan både katolsk prest og kardinal i den katolske Kyrkja etter sin konversjon i 1845. Newman vart erklært salig av pave Benedikt XVI, og den 13. oktober 2019 vart han heilagkåra av pave Frans.
Paul Otto Brunstad og Ståle Johannes Kristiansen er begge professorer ved NLA med et rikt forfatterskap innen ledelse, etikk og teologi. Og ikke minst – som også gjelder oversetter Ottar Mikael Myrseth: blant Arnfinn Harams næreste venner og samtalepartnere.
*
ANGELUS
Lett og stille
står du i døra
eit ljos
ein ange
eit vinddrag
frå den andre verda
går føre deg
fylgjer etter deg
Ave!
djupt bøyer eg meg
samlar alt i eitt punkt
andlet
mot andlet
står vi
alt er mogeleg no
Fra Arnfinn Harams diktsamling, Babylonsk Harpe. Info her
Vis all bokinfo
229,00 kr 349,00 kr
Torgeir Bygstad
Sannhet for enhver pris | Simone Weils politiske filosofi
Tilbudsprisen er kun i forlagets nettbutikk!
Utvalg, oversettelse og kommentarer ved Torgeir Bygstad
Utgivelsen er støttet av Det faglitterære fond og Fritt Ord
«Påska har jeg tilbrakt i samvær med den franske filosofen Simone Weil (1939–1943), slik Torgeir Bygstad presenterer henne i boka «Sannhet for enhver pris» (Efrem). Hun er en særegen og klok tenker man umiddelbart får tillit til. En allsidig, sosialt engasjert, erfaringsnær, ja, nærmest pragmatisk sosialfilosof.»
Bjørgulv Braanen, Klassekampen (I redaksjonell kommentar)
«Sannhet for enhver pris fortjener flere lesere enn den sannsynligvis vil få. Men for den som gir seg i kast med teksten, er det næring å hente for sjelen.»
Forfatter Maria Kjos Fonn i St. Olav Tidsskrift
Les Georg Fredrik Rieber-Mohns parafrase over Simone Weil: Gåten mennesket
«Det synes meg i alle tilfeller umulig å forestille seg en renessanse for Europa som ikke tar i betraktning de krav som Simone Weil har definert i Behovet for røtter» / «Den eneste store ånd i vår tid» Nobelprisvinner Albert Camus
Redaksjonell omtale:
«En viktig bok, velskrevet og intelligent.»
Nils Heyerdahl, idéhistoriker og mangeårig sjef for Dokumentar-redaksjonen og Radioteatret, NRK
Fra forfatterens forord: «Den dypeste nerven i Weils tenkning, som kanskje gjør henne mer aktuell enn noensinne, er den utrettelige kampen for sannheten og den frie tanke. La probité intellectuelle – intellektuell redelighet – er den viktigste dyden i hennes filosofiske univers …»
Fra forfatterens forord
For et par år siden satt jeg i et lite bibliotek og stirret på en vegg av bøker. På en av bokryggene fikk jeg øye på et fotografi av en ung kvinne. Ansiktet hennes utstrålte en intelligens og godhet som vakte en slags tillit i meg, alt ved første blikk. Under fotografiet stod det: SIMONE WEIL Oeuvres. Jeg kom tilbake til det lille biblioteket flere ganger, og hver gang møtte jeg øynene til den unge kvinnen oppe på bokhyllen. Til slutt lånte jeg boken og tok den med hjem.
Det tykke verket på over tusen sider var en antologi med flere av Simone Weils viktigste tekster, utgitt på det franske forlaget Gallimard i 1999. Da jeg ikke visste hvor jeg skulle begynne, bladde jeg frem til den tittelen som umiddelbart fenget meg mest og begynte å lese. Det var en overveldende opplevelse. Følelsen som grep meg under lesningen har antageligvis en affinitet til de første heldige gullgraverne i Klondike på slutten av 1800-tallet. Jeg hadde følelsen av å ha kommet over en skatt, men i motsetning til de gamle skattejegerne fikk jeg trang til å dele den med andre.
Den dypeste nerven i Weils tenkning, som kanskje gjør henne mer aktuell enn noensinne, er den utrettelige kampen for sannheten og den frie tanke. La probité intellectuelle – intellektuell redelighet – er den viktigste dyden i hennes filosofiske univers, og hun er meget oppmerksom på alt som truer vår evne til fri og sann refleksjon. For sannhet og tankefrihet er ikke bare fine verdier. Ifølge Weil er de to av sjelens livsnødvendige behov. Menneskets indre liv trenger sannhet og tankefrihet likesom organismen trenger mat og vann. Men sannheten, sier Weil, blir stadig vekk fordreid av ensidige forklaringer eller regelrett propaganda, og den frie tanken blir manipulert av kollektive lidenskaper og ideologisk press. Noe av det mest berikende med Weils tekster er at vi rustes til å avsløre og stå imot slike mekanismer, både i samfunnet rundt oss og dypt i oss selv.
Innhold
Forord s 9
I Simone Weil. En biografisk skisse s 13
II Politikk og poesi s 29
III Hva er rettferdighet? s 35
IV Forpliktelsen overfor medmennesket s 41
V Prøvesteiner på en sunn politikk s 49
VI Rettferdighetens oversanselige kilde s 67
VII Religion og filosofi i skolen s 75
VIII Erfaringer fra den spanske borgerkrigen s 83
IX Demokrati og politiske partier s 91
X Vårt behov for røtter s 107
XI Sunn og usunn patriotisme s 117
XII Frihet, likhet og kolonialisme s 137
XIII Kampen for et verdig arbeidsliv s 157
XIV Rekapitulasjon. Menneskelighetens politikk s 177
Merknad om utdragene fra Weils Behovet for røtter s 183
• Utgivelsesdato: 23. november 2022
• ISBN 978-82-92922-84-2
• Språk: Bokmål
• Innbinding: Innbundet
• Sidetall: 184
«Påska har jeg tilbrakt i samvær med den franske filosofen Simone Weil (1939–1943), slik Torgeir Bygstad presenterer henne i boka «Sannhet for enhver pris» (Efrem). Hun er en særegen og klok tenker man umiddelbart får tillit til. En allsidig, sosialt engasjert, erfaringsnær, ja, nærmest pragmatisk sosialfilosof.»
Bjørgulv Braanen, Klassekampen
«Sannhet for enhver pris fortjener flere lesere enn den sannsynligvis vil få. Men for den som gir seg i kast med teksten, er det næring å hente for sjelen.»
Forfatter Maria Kjos Fonn i St. Olav Tidsskrift
Torgeir Bygstad (1983) er utdannet teolog etter studier i København, Paris og Oslo. Tidligere har han gjendiktet de latinske poetene Catullus (2011) og Juvenal (2013) for Det Norske Samlaget.
Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta info om nye utgivelser og gode tilbud.
© 2024 Efrem forlag.
Organisasjonsnummer: NO 919 574 089 MVA
Drevet av Shopify
Motta vårt nyhetsbrev!
Følg med på nyheter og gode tilbud fra Efrem forlag.